Etykiety logistyczne w sieci dostaw

Logistyka to branża odpowiedzialna za całościowy proces przepływu materiałów i produktów od producenta do ostatecznego odbiorcy. Aby cały proces przebiegał sprawnie i ekonomiczne niezbędne jest odpowiednie porozumienie między poszczególnym jednostkami całego systemu, powiązanych ze sobą struktur oraz ludzi. Etykiety logistyczne są tutaj niezbędne.

Etykieta – nie tylko marketing

Naklejka na produkcie przyzwyczaiła nas do traktowania jej jako element marketingowy i skutecznie promujący markę oraz dany produkt. Jednak etykiety logistyczne poza tym spełniają jeszcze wiele bardzo ważnych funkcji, które wpływają na sprawny i wysokiej jakości transport materiałów i produktów. Są graficzną komunikacją w łańcuchu dostaw między producentem, przewoźnikiem, dystrybutorem i ostatecznym konsumentem.

GS1 to wspólny język w globalnym systemie porozumiewania się w łańcuchu dostaw. Każda etykieta logistyczna zawiera zakodowane i czytelne wzrokowo informacje, które są niezbędne do właściwego i efektywnego transportu. To przede wszystkim zawartość i parametry każdej jednostki logistycznej, na przykład skrzyni lub palety.

Etykiety logistyczne

Polska jest na szarym końcu, jeśli chodzi o stosowanie standardów systemu GS1 – to zaledwie kilka procent. W innych krajach waha się on w 80-90%. Stosowanie tego typu oznakowania skraca czas transportu nawet o około 30%. Są to realne oszczędności czasu i pieniędzy.

Na naklejce logistycznej znajdują się między innymi takie informacje jak: identyfikacja produktu i producenta oraz dystrybutora, który ma odebrać towar. Standardowa etykieta odpowiada normie Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego.

Jak to wygląda w praktyce?

Etykiety logistyczne składają się z trzech części:
– górna część etykiety opisowa zawiera informacje o producencie oraz dostawcy i najważniejsze parametry ładunku, np. nazwę, wagę, pojemność czy ilość w opakowaniu. Część środkowa poświęcona jest odbiorcy i jest to przede wszystkim identyfikator zamówienia. Część dolna zawiera kody kreskowe.

Wszystkie etykiety logistyczne powinny być generowane przez firmę, która za tę określoną jednostkę logistyczną. Tylko to wpływa na sprawny transport i płynną komunikację. Każda taka jednostka otrzymuje unikalny numer, którego z reguły nie można ponownie używać w czasie
jednego roku.

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy Eticod

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here