Naprawa konwertera momentu obrotowego

Każda skrzynia automatyczna posiada urządzenie zwane konwerterem momentu obrotowego (ang. torque converter). Występuje on pomiędzy silnikiem, a samą skrzynią – dokładnie w tym samym miejscu, gdzie znajduje się sprzęgło cierne w przypadku skrzyni ręcznej. Jego zadanie jest poniekąd podobne. Ma przenosić płynnie moc z silnika do skrzyni, jednak dzieje się to przy udziale specjalnego oleju, notabene tego samego, który znajduje się wewnątrz samego automatu.

Objawy awarii konwertera

Niestety bywa, że urządzenie to ulegnie uszkodzeniu. Pierwszymi objawami jest zazwyczaj odczuwalny „uślizg sprzęgła”, który istotnie może mieć podobne symptomy, jak ślizgające się sprzęgło cierne przy skrzyni manualne. Dodajemy gazu, wskazówka obrotomierza idzie wysoko w górę, a prędkość rośnie bardzo powoli lub też wcale. Może też zdarzyć się tak, że konwerter będzie mocno wibrował, co odczujemy jak silne drgania na całej karoserii, których częstotliwość będzie zależna od obrotów silnika. Automatyczne skrzynie biegów zasilają konwerter olejem, jeżeli więc coś ulegnie uszkodzeniu wewnątrz, to również objawem może być zła praca samego przetwornika momentu obrotowego.

Naprawa uszkodzenia

Niestety konwerter jest elementem nierozbieralnym. By cokolwiek naprawić w środku, trzeba go rozciąć na dwie części, a następnie bardzo precyzyjnie zespawać. Dlatego też często wymienia się cały ten element, ponieważ tak jest taniej i prościej. Uszkodzony konwerter wysyła się natomiast do regeneracji, by mógł on kiedyś zostać użyty w innym samochodzie. Jeśli jednak problemem jest zbyt mała ilość oleju, to wymiana nic nam nie pomoże. Naprawa automatycznych skrzyni biegów, które mają problem z zasilaniem przetwornika olejem, wiąże się najczęściej z usunięciem uszkodzenia z hydraulicznej płyty sterującej (może tam być np. zatkany kanał olejowy), lub też wymiany całej pompy. Niestety takie zabiegi bywają już nieco bardziej kosztowne.

Jak możemy się więc przekonać, konwerter momentu obrotowego jest bardzo ważnym urządzeniem, współpracującym z automatyczną skrzynią biegów. Choć jest elementem oddzielnym, to zasilany jest ciśnieniem oleju z wnętrza skrzyni, dlatego też pracuje on na dokładnie tym samym płynie, który znajduje się wewnątrz. Jeśli nie chcemy sami przyczynić się do powstania uszkodzeń, wymieniajmy olej regularnie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here