Użytkownik może samodzielnie zwiększyć poziom bezpieczeństwa swojej poczty i urządzeń mobilnych. Zadbanie o swoje bezpieczeństwo w sieci jest działaniem racjonalnym, ponieważ udowodnienie w polskim sądzie winy spamerowi graniczy z cudem. Elementem ochrony antyspamowej na wszystkich poziomach od użytkownika po serwer są filtry antyspamowe. Ich działanie polega na jak najdokładniejszym odsiewaniu niepożądanych wiadomości. Filtry raczej nie mylą e-maili i nie przenoszą wiadomości poprawnych do folderów przeznaczonych dla spamów.
Najbardziej podstawowym elementem filtrowania są listy: czarna, biała i szara. Czarna lista zawiera wiadomości i domeny, które kwalifikowane są jako spam. Taka lista może być aktualizowana na poziomie serwera, administratora, poczty lub użytkownika. Zawiera ona adresy e-mail, domeny i adresy IP źródeł zidentyfikowanych jako nadawca spamu. Wysyłający spamy nie jest informowany o tym, że dostał się na czarną listę. Na poziomie programu pocztowego bazę czarnych list można rozszerzyć przez zainstalowanie oprogramowania antywirusowego zawierającego moduł antyspamowy lub specjalistycznego software’u. Czarną listę może stworzyć użytkownik. Dodawanie wpisów do tej bazy umożliwia odbiorcy usuwanie niepożądanych wiadomości, które choć powszechnie uznawanych za autentyczne, w jego osobistej ocenie mogą uchodzić za spam. Z kolei biała lista działa na wszystkich poziomach ochrony antyspamowej. Generuje listy nadawców, od których wiadomości przechodzą przez wszystkie filtry bez względu na treść e-maila.